نما ساختمان مسکونی

2
4370
قوانین بازسازی آپارتمان
قوانین بازسازی آپارتمان

نما ساختمان مسکونی

نما ساختمان مسکونی : هنگامی که به انواع ساختمان نگاه می کنیم، ممکن است درباره ی هر کدام احساس متفاوتی داشته باشیم، و این احساس برگرفته از تفکر خلاق طراح و معمار این سازه ها است.

سوی بیرونی ساختمان در ساختمان سازی به نما معروف است که می توان گفت طراحی نمای ساختمان مسکونی و تجاری از مهم ترین بخش ساختمان سازی است زیرا نما ساختمان چارچوبی برای طراحی سایر اجزای ساختمان است و علاوه بر این نمای بیرونی ساختمان می تواند باعث بالا رفتن ارزش مادی ساختمان و جذابیت ظاهری آن شود.

در طراحی نمای بیرونی ساختمان های مسکونی می توانید از انواع نماهای مدرن و کلاسیک استفاده کنید که انتخاب هر یک از نماها به سبک طراحی داخلی ساختمان و سلیقه شخصی شما بستگی دارد. برای طراحی نمای خارجی ساختمان از مصالح مختلفی استفاده می شود که انتخاب رنگ و طرح نمای ساختمان از اهمیت بسیار برخوردار است.

نما ساختمان مسکونی
نما ساختمان مسکونی

نما ساختمان مسکونی

طراحی نما ساختمان مسکونی نکته ای مهم است که باید به آن توجه ای ویژه داشت زیرا در هنگام وارد شدن به ساختمان اولین چیزی که جلب توجه می کند نمای خارجی ساختمان است. توجه داشته باشید که نمای بیرونی ساختمان اگر بدرستی انجام شود باعث افزایش کیفیت و درجه مادی ساختمان می شود و علاوه بر این نمای ساختمان اگر زیبا و خاص باشد در ذهن هر بیننده ای به صورت اثری به یاد ماندنی ثبت می شود بنابراین بهتر است در هنگام انتخاب نما برای ساختمان مسکونی توجه لازم را به خرج دهید. نما ساختمان همچنین باعث زیباسازی و افزایش عمر ساختمان های مسکونی می شود. در طراحی نما هر ساختمان مسکونی می تواند از مصالح مختلفی نظیر سنگ و آجر و شیشه و … استفاده کنید که نمای ساختمان سنگ ونمای آجری ساختمان از قدیمی ترین انواع نماها هستند که از زمان های گذشته تا به امروز مورد توجه طراحان و معماران ساختمان قرار گرفته اند شما می توانید از این مدل نماها در طراحی نمای خانه ویلایی و نمای ساختمان یک طبقه و چند طبقه استفاده کنید

نمای ساختمان های آپارتمانی و ویلایی را می توان یکی از مهم ترین اجزای ساختمان و در واقع هویت اصلی ساختمان محسوب کرد بنابراین بهتر است در هنگام طراحی نمای ساختمان بین فضای بیرونی و خارجی ساختمان تعادل را برقرار کنید.

طراحی نمای ساختمان های مدرن و شیک

اولین چیزی که از هر ساختمانی جلب توجه می کند و برای همه افراد قابل مشاهده است نمای خارجی ساختمان می باشد که از این رو معماران و طراحان ساختمان در انتخاب طرح و رنگ مصالح و نورپردازی نمای ساختمان توجه و وسواس زیادی به خرج می دهند.

نما ساختمان

یکی از پرطرفدارارین و محبوبترین نماسازی ها که می تواند چهره  فضای شهری را به خوبی تغییر دهد وظاهری منحصر بفرد و خاص به فضای شهری ببخشد نمای ساختمان مدرن است که می توانند باعث افزایش ارزش مادی ساختمان شوند.

برای طراحی نمای ساختمان های مدرن امروزه از ترکیب دو یا چند مصالح استفاده می شود همچنین در اغلب دیزاین های نمای بیرونی ساختمان مدرن از طرح های افقی و یا عمودی که به صورت منظم و یا بی نظم هستند استفاده می شود که هر کدام از این نماهای خارجی زیبایی و جذابیت خاصی را به نمای خانه ویلایی و آپارتمانی می بخشند.

نمای سنگی و نمای آجر و نمای سرامیک و نمای کامپوزیت و نمای بایرامیکس و نمای شیشه ای امروزه از پرطرفداترین نماهای خارجی ساختمان محسوب می شوند و شما می توانید برای طراحی نمای خارجی مدرن ساختمان از این مدل نماها استفاده کنید.

علاوه بر انتخاب جنس مصالح باید در انتخاب رنگ مصالح و طراحی نورپردازی نمای خارجی ساختمان حساسیت لازم را به خرج دهید تا بتوانید نمایی شیک و متفاوت را برای ساختمان خود طراحی کنید.

انواع نما ساختمان

انواع متریال نمای ساختمان ؛ انتخاب متریال مناسب برای طراحی نما فاکتورهای مختلفی را شامل می شود. از جمله مهم ترین این فاکتورها می توان به زیبایی، مقاومت و هزینه ای که تهیه و اجرای متریال مورد نظر در بر می گیرد، اشاره کرد. متریال های بسیار زیادی جهت طراحی نمای ساختمان وجود دارند که هر یک خصوصیات مختلفی را در بر می گیرند. آشنایی با این خصوصیت ها و نقاط قوت و ضعف هر یک از متریال های موجود می تواند در انتخاب بهترین متریال جهت طراحی نما موثر باشد.

نما ساختمان مسکونی
نما ساختمان مسکونی

نمای ساختمان آجری

آجر یکی از متریال هایی است که قدمت زیادی در طراحی نما دارد. آجر نما که هنوز هم بسیاری از سطوح بیرونی ساختمان ها را تشکیل می دهد، جزو متریال هایی است که نسبت به گزینه های دیگر از قیمت مناسب تری برخوردار است. استفاده از آجر در طراحی نما به این معنا نیست که شما نمایتان را به روش سنتی و از مد افتاده طراحی می کنید. طراحی نما می تواند با کمک متریالی مثل آجر نیز به نحوی صورت بگیرد که کاملا مطابق با معیارهای روز باشد. بسیاری از ساختمان های مدرن با به کارگیری آجر در طراحی نما خلق می شوند. آجر می تواند یک متریال فوق العاده زیبا باشد که در عین داشتن حس گرم و دعوت کننده، در تناسب با معماری مدرن قرار بگیرد. از مزایای نماهای آجری می توان به عدم احتیاج به نگهداری آن ها اشاره کرد. یک نمای آجری می تواند تا سال ها بدون نیاز به تمیز شدن ظاهر اولیه خود را حفظ کند.

نمای ساختمان سنگی

سنگ از متریال های محبوب در طراحی نما به شمار می رود. سنگ ها با وجود تنوع جنس، بافت و رنگ می توانند گزینه های زیادی در رابطه با طراحی نما در اختیار شما بگذارند. سنگ دارای خصوصیاتی است که می تواند آن را به یک انتخاب مناسب جهت طراحی نما تبدیل کند. از جمله این خصوصیات می توان به مقاومت بالای این متریال در برابر رطوبت اشاره کرد. سنگ دود و گرد و غبار را به راحتی جذب نکرده و از این رو ظاهر تمیز تری نسبت به دیگر متریال ها دارد. اگر در طراحی نما از سنگ های مرغوب و با روش اجرای مناسب استفاده شود، عمر نما تا حد زیادی تامین خواهد شد. تنوع رنگ و جنس سنگ نیز از مواردی است که در متمایز نمودن این متریال از سایر گزینه ها نقش بسیار مهمی ایفا می کند. البته باید توجه داشته که هزینه اجرای نمای سنگی می تواند به مراتب بیشتر از اکثر گزینه ها باشد.

نما ساختمان مسکونی
نما ساختمان مسکونی

نمای ساختمان چوبی

چوب یک متریال زیبا و دوست داشتنی است که می تواند ظاهر نما را زیبا و متفاوت جلوه دهد. تکنولوژی این روزها به سمتی پیش رفته که چوب را قادر به مقاومت در برابر شرایط جوی گوناگون می سازد و از این رو نگرانی های سابق جهت استفاده از چوب در طراحی نما تا حدود زیادی رفع شده است. البته با وجود همه این ها، نگهداری از نمای چوبی با بسیاری از متریال های دیگر تفاوت دارد. نماهای کار شده به وسیله چوب به نگهداری ویژه نیازمند هستند و باید با مواد پوششی مناسب در مقابل عوامل بیرونی حفاظت شوند که در طول زمان نیاز به تمدید خواهد داشت. تنوع طرح و رنگ چوب های مورد استفاده در طراحی نما از ویژگی های مثبت این متریال به شمار می رود. چوب را می توان به سادگی و در قالب پنل های آماده در طراحی مورد استفاده قرار داد که سرعت و تمیزی کار را افزایش می دهد.

نمای ساختمان فایبر سمنت

نمای فایبر سمنت از پنل هایی تشکیل می شود که سیمانی بوده و دارای فیبر هستند. مقاومت این متریال تا حد قابل توجهی نسبت به چوب یا سیمان بالاتر بوده و در عین حال ظاهر مناسب و زیبایی را نیز به وجود می آورد. فایبر سمنت می تواند در برابر آتش مقاومت بسیار زیادی از خود نشان دهد و دچار خوردگی توسط حشرات نیز نخواهد شد که آن را نسبت به دیگر متریال ها متمایز می کند. از آن جا که این متریال به صورت پنل مورد استفاده قرار می گیرد، به اجرای نما سرعت بخشیده و نتیجه تمیزتری نیز ارائه خواهد داد.

نمای ساختمان کامپوزیت آلومینیوم

پنل های آلومینیومی که جزو دسته کامپوزیت ها به شمار می روند، از جمله مواردی هستند که طی چند سال اخیر در طراحی نمای ساختمان های بسیاری مورد استفاده قرار گرفته اند. یکی از ویژگی های این پنل ها که آن ها را از سایر متریال ها جدا می سازد، تنوع رنگی گسترده و منحصر به فرد آن هاست که به شما این امکان را می دهد که قادر به انتخاب رنگ مورد نظر خود از میان طیف وسیع در دسترس باشید. وزن این پنل ها بسیار کم بوده و سرعت اجرایشان نیز بسیار زیاد است. همچنین می توان از قیمت مناسب این متریال به عنوان یکی از دیگر ویژگی ها مثبت آن نام برد. البته این متریال در کنار مزایایی که دارد، عیوبی را نیز به همراه خواهد داشت. کامپوزیت های آلومینیومی در صورت ورود ضربه های شدید دچار تغییر شکل شده و در مقابل آتش سوزی نیز مقاومت ندارند. این متریال به عنوان عایق نیز کاربرد مناسبی ندارد.

نمای شیشه ای نما ساختمان

شاید شما هم از کسانی باشید که رویای داشتن یک ساختمان تمام شیشه ای را در سر می پرورانید. شیشه از متریال های زیبایی است که می تواند به عنوان عنصر اصلی تشکیل دهنده نما مورد استفاده قرار گیرد. اگر ساختمان مورد نظر از لحاظ اشراف با مشکل رو به رو نباشد، شیشه می تواند به یکی از گزینه های جذاب جهت طراحی نما تبدیل شود. نمای شیشه ای عموما به چارچوبی نیاز داشته که صفحات شیشه را در بر بگیرد. برای این که نمای شیشه ای شما به زیبایی اجرا شود، بهتر است پیش از طراحی ساختمان به سازه ای که بنا را نگه می دارد، توجه داشته باشید. کیفیت شیشه های مورد استفاده در طراحی نما، زمانی که این متریال در سطح وسیعی به کار می رود، مواردی مثل عایق بودن، مقاومت در برابر شکستن و جلوگیری از ورود اشعه های مضر را در بر می گیرد.

نما ساختمان مسکونی
نما ساختمان مسکونی

بازسازی نمای قدیمی

ساختمان ها معمولا عمر زیادی دارند ولی نمای ساختمانها به مرور زمان زیبایی خود را از دست می دهد که یک دلیل آن می تواند کم کیفیت بودننمای ساختمان و دلیل دیگر آن می تواند از مد افتادن نمای ساختمان باشد.

مالکان ساختمانهای های قدیمی معمولا نمای ساختمان را بازسازی می کنند که با این کار باعث می شود کل ساختمان نو و به روز دیده شود و از سویی نمای ساختمان فقط متعلق به مالک نیست بلکه نمای ساختمان نقش مهمی در زیبا سازی شهر دارد که برای زیبا سازی منظره ی شهری باید نمای ساختمان زیبا باشد.

در باز سازی نمای ساختمان باید به معماری آن منطقه ، نوع کاربری ساختمان، نمای قدیمی ساختمان، مقدار بودجه مالک، سازه و اسلکت ساختمان توجه کرد چون هر کدام از ایتم های فوق می تواند برای انتخاب و اجرای نمای جدید نقش مهمی داشته باشد.

در ادامه چند نوع متریال برای بازسازی نمای ساختمان را بررسی می کنیم

بازسازی نمای ساختمان با سنگ تراورتن

سنگ تراورتن به دلیل ارزانی در ایران طرفداران زیادی دارد اما برای بازسازی نمای ساختمان با سنگ تراورتن باید نمای قبلی کاملا جمع و در صورتیکه نمای قبلی سنگ با آجر بوده باید کامل تراشیده شود در غیر این صورت ملات ماسه سیمان به دیوارها چسبندگی کافی نخواهد داشت و خطر سقوط سنگ از دیوار چند برابر خواهد شد و از آنجایی که اجرای نمای سنگ تراورتن خیلی کند می باشد و در بازسازی نمای ساختمان سرعت کار خیلی مهم می باشد سنگ تراورتن برای بازسازی نمای ساختمان قدیمی توصیه نمی گردد.

بازسازی نمای ساختمان قدیمی با نمای آجر

نمای آجر هم نسبتا ارزان بوده و ظاهرا نمای خوبی برای بازسازی نمای ساختمان می باشد ولی دقیقا مشکلات نمای سنگ تراورتن را دارد که هم سرعت اجرای آن کند بوده و هم هر طرحی با نمای آجر قابل اجرا نیست.

بازسازی نمای ساختمان با نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت با توجه به سرعت اجرای بالا،قیمت نسبتا پایین، تنوع در رنگ، امکان اجرای طرح های متنوع و سبک بودن آن گزینه ای مناسب برای بازسازی نماهای قدیمی می باشد. در ساختمان هایی که نمای قدیمی آن آجر یا سنگ باشد به راحتی بدون جداکردن نمای قبلی می توان ساختمان را با نمای کامپوزیت بازسازی کرد و چون نمای کامپوزیت سبک هست نیازی به تقویت سازه نیز نمی باشد. همچنین با توجه به اهمیت زمان در بازسازی نمای ساختمان و امکان ایجاد طرح های مختلف و متنوع می توان گفت اجرای نمای کامپوزیت مناسب ترین متریال برای بازسازی نماهای قدیمی ساختمان می باشد.

در بسیاری از شهرهای تاریخی اهمیت بسیار ویژه ای به نما ساختمانها داده می شود، این شهر ها اجازه ی اجرای طرح های مدرن را به سازندگان ابنیه ساختمان نمی دهند. آنها بر این باور هستند حفظ بافت تاریخی شهر، قسمتی از هویت تارخی شهر است  و باعث جذب درآمد برای شهر می شود، البته این نظر درست  می باشد زیرا شهری مانند اصفهان که از جذب توریست یکی از برترین شهرهای ایران می باشد، که این سیاست در آن اجرا می شود.

2 نظرات

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید