تهویه مطبوع

0
139
تهویه مطبوع
تهویه مطبوع

تهویه مطبوع

چیزی که مرا نکشد ، قوی ترم می کند.

تهویه مطبوع و بهترین روش ها برای تهویه خانه

تهویه مطبوع چیست؟ تهویه مطبوع به طور دقیق عبارت است از  فن آوری رساندن شرایط طرح داخل به شرایط استاندارد یا آسایش مطلوب. شرایط می تواند شامل کیفیت هوا، دما، رطوبت و فشار باشد. طراحی سیستم تهویه مطبوع را مهندس مکانیک با استفاده از اصول ترمودینامیک، مکانیک سیالات و اصول انتقال حرارت انجام می دهد. در برخی از مواقع لغت تبرید نیز به دنبال تهویه مطبوع می آید.

استاندارد مرجع تهویه مطبوع در کشور آمریکا استاندارد اشری ASHRAE است و به عنوان مرجع طراحی در کنار مباحث چهاردهم و شانزدهم  نظام مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد. نرم افزار محبوب محاسبه ی بارهای حرارتی و برودتی در بین مهندسین ایران، نرم افزار آنالیز ساعتی کریر Carrier HAP است.

تهویه مطبوع
تهویه مطبوع
انواع سیستم های تهویه

با رویکرد های مختلفی می توان سیستم های تهویه را طبقه بندی نمود. از نظر کاربر این سیستم ها می توانند مرکزی، مجزا یا ترکیبی باشند.

+ از سیستم های تهویه مطبوع مرکزی می توان به چیلر و فن کویل اشاره کرد.

+ در سیستم مجزا می توان از کولر آبی یا اسپلیت دیواری به همراه پکیج دیواری مستقل و رادیاتور استفاده کرد.

+ سیستم ترکیبی نیز شامل موتورخانه ی گرمایشی مرکزی به همراه رادیاتورها / کویل های آب گرم برای گرمایش، و سیستم اسپلیت دیواری یا داکت اسپلیت یا کولر آبی جهت سرمایش است.

از دیدگاه انرژی مصرفی می توان سیستم های تهویه مطبوع را در زمینه ی سرمایش به دو دسته ی زیر تقسیم بندی کرد:

+ تمام برقی مانند چیلر های تراکمی، اسپلیت کانالی، وی آر اف VRF

+ ترکیبی گاز و برق همانند چیلرهای جذبی و جی اچ پی GHP یا پمپ حرارتی گازی

از دیدگاه طرز خنک سازی کندانسور می توان سیستم های تهویه مطبوع را به دو سیستم تقسیم کرد:

+ آب خنک همانند چیلرهای جذبی یا تراکمی آب خنک که نیاز به برج خنک کننده دارند

+ سیستم هوا خنک مانند چیلر تراکمی هوا خنک، اسپلیت، اسپلیت کانالی، وی آر اف VRF و جی اچ پی GHP یا پمپ حرارتی گازی

+ تمام برقی مانند چیلر های تراکمی، اسپلیت کانالی، وی آر اف VRF

+ ترکیبی گاز و برق همانند چیلرهای جذبی و جی اچ پی GHP یا پمپ حرارتی گازی

تهویه مطبوع
تهویه مطبوع

از نظر سیال انتقال حرارت می توان دو دسته ی زیر را در نظر گرفت:

+ سیستم های آبی که در آن سیال انتقال حرارت آب است و توسط چیلر یا بویلر و دیگ تولید می شود و با استفاده از پمپ ها به واحد های توزیع هدایت می شود.

+ سیستم های با مایع مبرد که در قسمت اواپراتور هوا را  سرد می کنند و با استفاده از سیال هوا دما، رطوبت، کیفیت و فشار طرح داخل را تنظیم می کنند. مثال بارز این نمونه سیستم های وی آر اف، اسپلیت کانالی و اسپلیت دیواری هستند. توجه داشته باشید که در اغلب مواقع از سیستم های ترکیبی استفاده می شود.

از نظر نوع انتقال سیال انتقال حرارت می توان :

+ با استفاده از لوله های گالوانیزه یا چند لایه آب را و یا با استفاده از لوله های مسی مبرد را انتقال داد.

+ به وسیله ی کانال های هوا و با استفاده از ایرواشر، هوارسان یا کولر آبی هوا را انتقال داد.

چگونه برای منزل خود سیستم تهویه  انتخاب کنیم؟ امروزه زمانی که شما می خواهید برای منزل خود یک سیستم تهویه مطبوع انتخاب کنید باید فاکتورهای مختلفی را مد نظر خود قرار دهید که این موضوع با توجه به تنوع زیادی که در بازار وجود دارد بسیار مشکل است و شما باید آگاهی کامل نسبت به مزایا و معایب دستگاه های تهویه مطبوع داشته باشید که در  نهایت تصمیم مناسب بگیرید. ولی نکته بسیار مهم تر این است که شما باید با توجه به فاکتورهای مختلف یک انتخاب درست داشته باشید یکی از این فاکتورهای موقعیت و شرایط شما است به طور مثال شرایط مالی و اقتصادی شما بستگی دارد و معمولا همه علاقه دارند که در مدت زمان بسیار کوتاه بهترین و سریعترین انتخاب را داشته باشند.

٭ انتخاب اول تهویه  مرکزی: سیستم تهویه  مرکزی یکی از معمول ترین و رایج ترین سیستم های تهویه است و معمولا اکثر مردم این سیستم را انتخاب می کنند زیرا که معمولا این سیستم می تواند محیط های بزرگ را تحت پوشش قرار دهد و بهره وری بالایی دارد. ولی یکی از نکاتی که برای نصب این سیستم بسیار مهم است این است که شما باید بدانید که محل نصب این تهویه مرکزی باید با محاسبه و دقت انتخاب شود چون که باید محل مناسبی برای نصب انتخاب شود که متخصصین این حوزه می توانند به شما در محل مناسب نصب کمک شایانی بکنند. شاید از خود بپرسید محل نصب سیستم تهویه زیاد مسئله مهمی نیست ولی سخت در اشتباهید زیرا اگر شما محل مناسب را انتخاب نکنید مطمئنا نمی توانید هوای مطبوع را تجربه کنید و انرژی زیادی اتلاف می شود و متعاقبا هزینه های زیادی برای شما در پی دارد.

تهویه مطبوع
تهویه مطبوع

٭ اسپیلت های کوچک بدون کانال : یکی از تهویه مطبوع و بهترین روش ها برای تهویه خانه است، که بسیار می توانند هوای منزل شما را مطبوع کنند. این سیستم تهویه  معمولا متشکل از یک سیستم کمپرسور/کندانسور که در خارج از منزل کارگذاری می شود و از چند پانل در قسمت های داخلی منزل تشکیل می شود و شما می توانید قسمت های مختلف منزل خود را با پانل های مختلف مطبوع کنید و نیازی به کانال برای این کار نیست. که همه این پانل های داخلی به سیستم کمپرسور خارجی متصل است. هر قسمت داخلی برای خود یک ترموستات دارد که این ترموستات به طور مستقل هر قسمت را مدیریت می کند و دمای آن بخش را تهویه می کند و این می تواند یکی از مزایای قابل توجه این سیستم ها است ولی یکی از قابلیت هایی که این سیستم را با بقیه انواع سیستم های تهویه مطبوع متمایز می کند این است که شما می توانید فقط یک بخشی را که خودتان می خواهید به صورت مستقل مطبوع کنید. شاید ویژگی های سیستم فوق بتواند خیلی از مشتریان را ترغیب کند تا آن را انتخاب کنند.

٭ سیستم تهویه پنجره ای : تهویه مطبوع پنجره ای فقط برای اتاق های جمع وجور استفاده می شود و برای فضاهای بزرگ قابل استفاده نیست یعنی در اصل نمی تواند پاسخگوی محیط های بزرگتر باشد که این سیستم هوای اطراف خود را می گیرد و خنک می کند و به داخل فضا انتقال می دهد و برای فضاهای کوچک مناسب است و افرادی که در فضاهای کوچک زندگی می کنند می توانند از این دستگاه ها استفاده کنند.

٭ سیستم های تهویه  قابل حمل : سیستم تهویه مطبوع پنجره ای یکی از سیستم های تهویه است که بسیار استفاده می شود این مدل از تهویه ها هوای داخل اتاق را می گیرد و آن را خنک می کند و گرمای هوا را از طریق یک لوله در پشت آن قرار گرفته است به بیرون انتقال می دهد ولی یکی از مهم ترین مزایای این دستگاه ها این است که قابل حمل است و به آسانی می توانید آن را نصب کنید. مقرون به صرفه بودن این تهویهو بهترین روش ها برای تهویه خانه که نسبت به سایر روشها کمترین هزینه را دارد. ولی فقط برای تهویه هوا یک اتاق استفاده می شود.

٭ سیستم های مطبوع هیبریدی: شاید امروزه زیاد کلمه اتومبیل های هیبریدی یا همان ماشین های هیبریدی را شنیده اید زیرا امروزه مردم برای اینکه کمتر انرژی هدر بدهند و در اولویت اول پول، خود را پس انداز کنند سعی می کنند از سیستم های هیبریدی استفاده کنند. ٭ سیستم های تهویه مطبوع هیبریدی: شاید امروزه زیاد کلمه اتومبیل های هیبریدی یا همان ماشین های هیبریدی را شنیده اید زیرا امروزه مردم برای اینکه کمتر انرژی هدر بدهند و در اولویت اول پول، خود را پس انداز کنند سعی می کنند از سیستم های هیبریدی استفاده کنند.

تهویه  هیبریدی دقیقا چگونه کار می کند؟ این دستگاه به توجه به هوشمندی که دارد خودکار تشخیص می دهد منبع تغذیه خود را انرژی های فسیلی قرار دهد یا انرژی برق که این امر باعث این می شود تا شما متحمل هزینه های زیاد نشوید. این سیستم می تواند انتخاب مناسبی برای کسانی باشد که دوستدار طبیعت هستند و نمی خواهند تا انرژی بیهوده تلف شود و علاوه بر آن دیگر نگران افزایش قیمت انرژی نیستند و می توانند به راحتی از سیستم تهویه مطبوع خود بدون نگرانی استفاده کنند.

تهویه مطبوع
تهویه مطبوع

سوالات مهم درباره سیستم تهویه

۱- سایز (اندازه) : یکی از نکات بسیار مهم درباره تهویه مطبوع مهم است که شما در هنگام خرید به این موضوع توجه کنید که این سیستم را برای چه فضایی نساز دارید یعنی اینکه شما برای چه متراژی نیاز به تهویه مطبوع دارید؟ به طور مثال اگر بخواهید یک فضای بسیار بزرگ را خنک کنید باید بدانید که برای این فضا چه دستگاهی استفاده کنید.

۲- کارایی : یکی دیگر از نکاتی که باید به آن دقت کرد برچسب انرژی سیستم تهویه مطبوع است که متوجه شوید که میزان انرژی که این دستگاه مصرف می شود چه مقدار است. و امروزه سیستم های تهویه مطبوعی که استفاده می شود ۴۰ درصد کارایی بیشتری نسبت به دستگاه های قدیمی دارند.

۳- نگهداری : سیستم های تهویه به این نیاز دارد که در یک سیگل مشخص چک شود و حتما تعمیرات لازمه روی آن انجام شود و شما باید آن را مرتب تعمیر کنید تا هم کارایی بیشتری داشته باشد و هم اینکه انرژی کمتری مصرف کند و شما بتوانید تجربه لذت بخشی داشته باشید.که ما در مقاله ای مشخص به شما آموزش داده ایم که چگونه بیشترین کارایی را از  سیستم تهویه مطبوع خود بگیرید.

۴- استفاده از ترموستات : حتی زمانی که شما از اسپیلیت های بدون داکت استفاده می کنید خواهان این هستید که بتوانید مقدار سرمایی که نیاز دارد را تنظیم کنید که این کار با استفاده از ترموستات ها انجام می شود. شما با استفاده از ترموستات کنترل بالایی بر روی مقدار دمای تک تک مناطق منزل خود داشته باشید و علاوه بر این هم فشار کمتری بر روی سیستم شما وارد می شود و هم انرژی کمتری مصرف می شود.

تهویه مطبوع
تهویه مطبوع

٭٭٭ قانون تبدیل فاز (زمانی که یک مایع قرار است به گاز تبدیل شود گرما را جذب می کند.) سیستم های تهویه مطبوع از این سیستم بسیار ساده استفاده می کنند شاید تهویه های مطبوع پیچیده به نظر بیایند ولی از همین قانون ساده فیزیک استفاده می کنند. و به همین دلیل است که پیوند عمیقی بین علم مکانیک و این سیستم ها وجود دارد. معمولا این سیستم ها را به صورت اختصاری با نماد HVAC نمایش می دهند که مخفف جمله (Heating, Ventilation And air conditioning) است که به اختصار آن را به صورت HVAC نمایش می دهند پس اگر این نماد را دیدید تعجب نکنید. ٭٭٭

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید