برندگان جایزه ی معمار ایران
اول شما را نادیده میگیرند؛ بعد به شما خواهند خندید؛سپس با شماخواهند جنگید؛و بعد شما برنده خواهید شد.
برندگان جایزه ی معمار ایران : معماری نمونه ای دقیق از یک شغل هدفمند است، زیرا در این حرفه فرد نیاز دارد قبل از شروع کار، تحلیل دقیق هزینه ها و منافع را انجام دهد. این اتفاق در انتخاب سخت ترین مشاغل نیز رخ میدهد و شامل تحلیل قدرت فکر، پیش درآمد و خلاقیت میباشد. بنابراین اگر می خواهید معمار شوید، آماده باشید خود را به طور کامل وقف این کار کنید، زیرا طراحی ساده ترین اتاق ها تا خیره کننده ترین و دیدنی ترین ساختارها نیازمند زمان و تفکر است. یک معمار موفق باید مهارت یک مهندس و خلاقیت یک هنرمند را داشته باشد و در حالی که از اصول معماری تمام تمدن های گذشته پیروی میکند، محصول نهایی کار او باید جذاب و کاربردی باشد. معماری و طراحی تنها المان هایی هستند که آثار تاریخی را به مناطق و ملل خاص ارتباط می دهند. هدف معماری صرفاً زیبایی نیست، سالها طول می کشد تا یادگیری، تمرین و تعهد مطلق اتفاق بیفتد. پس، آیا حرفه معماری ارزش آن را دارد؟ آیا معمار واقعا می تواند فردی باشد که ایده های زیبایی داشته باشد که در هر زمان کاملا درست و بی عیب باشند؟
عادات معماران موفق
۱- آنها داستانهای شنیدنی تعریف میكنند: خاطرات ما از مكانها به طور ذاتی و به طور ماندگار با داستانها پیوند خوردهاند. خانهای كه داستانی از یك مشتری خاص، در یك مكان خاص، و در یك زمان خاص را تعریف و بازگو میكند تجربه را غنی میسازد و به آن معنا و دلیلی برای بودن میدهد. به معماران در همان ابتدای آموزش طراحی در مدارس یاد داده میشود كه پروژه خود را با استفاده از یك روایت (داستان) تصور و تجسم بخشند، روایتی كه به طور سنتی به آن parti میگویند. یك parti به نوعی مانند كتاب قانون است و نوع خوب و درست آن به ما این امكان را میدهد كه در زمانی كه در فرایند طراحی پروژه احساس سردرگمی میكنیم به آن رجوع كنیم و راه درست را پیدا كنیم. parti به اندیشهها و ایدههای ما نظم میدهد و به ما میگوید كه چگونه بهترین داستان را از طریق طراحیمان به یك پروژه پیوند دهیم. روایت میتواند از یك عنصر خاص جریان بگیرد- مثلا از یك درخت مورد علاقه كه نیاز به حفظ و نگهداری دارد یا چیزی عمومیتر مانند «تمام اتاقهای خانه باید از نور طبیعی بهره ببرند.» روایت میتواند از درخواست ویژه مشتری نمایان شود: «لطفا در هیچ کجا از رنگ سفید استفاده نكنید.» یا از شكل پارکینگ ساختمان. این روایت را میتوان در هر سطح مشكلات موجود در فرایند طراحی به كار برد، حتی در یك بازسازی یا نوسازی كه شاید یك پروژه بزرگ به حساب نیاید. یافتن یك ایده بزرگ و هدایتكننده و خلق داستانی پیرامون این ایده باعث میشود تا هر تصمیمی در فرایند طراحی بامعنا و متناسب باشد.
۲- آنها خطر میكنند: خطر کردن برای انجام كاری خارج از روال عادی كارها بخشی از یك كار خلاقانه است. دوباره فكر كردن، دوباره تصور كردن، با ابزار جدیدی كار كردن، و پیدا کردن راههای جدید برای همان کارهای قدیمی میتواند بخشی از این خطر كردن باشد. البته این حرفها به این معنی نیست كه هر چیزی نیازمند نوآوری یا یك عمل برجسته است، بلكه نگاه كردن به یك مسئله از زاویهای دیگر معمولا باعث بروز راهحلهای جالبی میشود كه در یك فرایند كاری استاندارد به آنها هیچ اعتمادی نمیشود.
۳- آنها به جزئیات توجه میكنند: هر معماری در ذهن خود به دنبال راهحلی برای مشكلات میگردد؛ اما شیوهای كه او برای حل این مشكلات پیدا میكند است كه یك معمار خوب را از یك معمار بد متمایز میكند.مشكل نردههای راهپله را به شیوههای مختلف زیادی میتوان حل كرد اما در اینجا (عكس بالا)، طراح از یك بیان مینیمالیستی و ظاهرا ساده استفاده كرده است. رنگ خاكستری كابلهای نازك كه از جنس استیل ضدزنگ هستند با پلههای بتنی كاملا در تناسب است و اتصال آنها بسیار ظریف و با توجه زیاد به جزئیات انجام شده است. جزئیات بسیار مهم هستند زیرا معمولا بیش از هر چیزی ما را به خود جذب میكنند، به ویژه در فضاهایی كه روزانه در آنها حضور داریم. عنصری كه با استفاده از آن تمام اجزای یك فضا در كنار هم در یك ساختار نظاممند قرار میگیرد جزئیات است. خلق آن چیزی كه معماران به آن «خانوادهای از جزئیات» میگویند باعث یکپارچگی و یکدستی پروژه میشود. الگوی افقی الوارهای چوبی روی دیوار اشارهای به شكل دیوار بتنی در سمت چپ است. اگرچه این دو دیوار از دو ماده مختلف ساخته شدهاند، اما با یك زبان مشترك حرف میزنند. همین کار را میتوان در سختافزارهایی كه در یك پروژه استفاده میشود به كار گرفت، برای مثال میتوان همه دستگیرههای درها را از یك دستگیره خاص از جنس استیل ضد زنگ انتخاب کرد یا همه ادوات لولهكشی را زاویهدار كار كرد و جنس همه آنها را از نیكل صیقلخورده انتخاب كرد.
۴- آنها كارها را ساده میكنند: نقاش معروف هانس هوفمان (Hans Hofmann) میگوید: «توانایی در ساده کردن یعنی حذف عناصر غیر ضروری تا زمانی که عناصر ضروری ظاهر شوند.» گاهی ما اجازه میدهیم تا پیچیدگی در فرآیند كار وارد شود. معماران یاد میگیرند كه اجزای غیر ضروری را حذف كرده و فقط اجزای ضروری را نگه دارند. اگر عنصری کارایی ندارد قاعدتا از بازی كنار گذاشته میشود. حوزههایی هستند كه عمل ساده كردن باعث میشود تا طراحی قدرتمند تر به نظر برسد. تعدادی از این حوزهها عبارتند از: شكلهای ساده: آنها معمولا قیمت كمتری دارند، راحتتر ساخته میشوند، و ظاهر زیباتری دارند. یك پالت متریالی ساده: نهایتا دو یا سه ماده. نقشهها و طراحیها تعیین میكنند كه از هر ماده چقدر باید استفاده شود. با تنوع بخشیدن در سطوح و ظاهر مواد از نرم تا زبر شما میتوانید بدون ایجاد پیچیدگی به تنوع دست یابید.
۵- آنها نظم برقرار میكنند: طراحان ترجیح میدهند اصول نظمدهنده را در هر كاری و در هر سطحی اعمال كنند. به طور طبیعی، نیاز به نظم خود نیازمند سلسهمراتب است، كه اصولا این امر به این معنی است كه شما باید در مورد اینكه چه عنصری مهمترین عنصر پروژه است تصمیم بگیرید تا عناصر دیگر طبق آن تغییر كنند. من وقتی یك پروژه جدید طراحی را آغاز میكنم، معمولا سه عنصر اصلی را ارزیابی میكنم: سایت ساختمان (موجود یا جدید)، مشتری، و بودجه. سپس مفهوم و ایده كلی كار را براساس یکی از این سه عنصر که در این پروژه از اهمیت بیشتری برخوردار است تعیین میكنم، و شروع به ساخت روایتی پیرامون این عنصر اصلی میكنم. از همین جاست كه نظم شكل میگیرد. صرف نظر از این عنصر اصلی، همیشه ایدهای پیرامون سایت پروژه شكل میگیرد. من معمولا سعی میكنم بفهمم كه كدام ویژگی سایت (منظره، توپوگرافی، یا ساختارهای دیگر) از همه مهمتر است. پیش از آنكه در مورد اینكه ساختمان قرار است چه شكلی شود (فرم) تصمیم بگیریم، ما باید خوب فكر كنیم و فضاهای موجود در سایت، از عمومیترین فضاها تا خصوصیترینِ آنها، را نظم دهیم و در مورد نحوه رسیدن به این اهداف و توالی قرار گرفتن فضاها در ساختمان به نتیجه برسیم. در فرایند نوسازی یك ساختمان معمولا اصول نظمدهی براساس چیزهایی كه ساختار فعلی فاقد آن است تعیین میشود مانند نور طبیعی، فضا، ارتباط بین فضاهای بیرونی، و غیره. در بعضی از پروژهها، من حتی به آینده دور هم فكر میكنم و بر این اساس یك دستورالعمل تهیه میكنم كه بر اساس آن نوسازی و بازسازیهای آینده این پروژه طبق این دستورالعمل انجام شود.
۶- آنها تكرار میكنند، تكرار میكنند، و باز هم تكرار میكنند: تكرار در معماری بسیار اثربخش است. عناصر تماتیك مشترك كه بارها و بارها تكرار میشوند به ارتقای عادت قبلی ما در ایجاد نظم كمك میكنند. پنجرهها، درها، ستونها، تیرها، مواد و مصالح، و غیره همگی بخشی از نظم طبیعی ساختمان هستند. تكرار به معنای بیهودگی و كسل شدن نیست بلكه عنصری است كه یك طراحی را یکدست و یکپارچه میكند. مواد و مصالح، الگوها، مختصات، و تناسبهای تكرارشونده زیربناهای نظم هستند. قانون اصلی تكرار این است كه در هر سه جزء هر چیزی دو جزء مفید ببینیم. اگر دو جزء خوب است، سه جزء عالی است. تكرار نه تنها از نقطه نظر اقتصادی معنادار است، بلكه مبنا و زمینهای است كه باعث میشود ما عناصر واقعا مهم را درك كنیم و بر اساس آنها بنیانی برای عادت بعدی خود بسازیم.
۷- آنها قانونها را میشكنند: پیش نیاز این عادت، عادت قبلی است. وقتی ما یك الگوی تکرار شونده ایجاد کردیم، آنگاه قادر هستیم كه در مورد اینكه در چه نقطهای از فرایند طراحی از قوانین پیروی نکنیم تصمیم بگیریم. فرض كنید مجموعهای از چند پنجره در یک ردیف قرار گرفتهاند. اكنون برای قرار دادن پنجره در محلی دیگر و عدم پیروی از قانون هم ردیف بودن پنجرهها باید دلیلی محکم و منطقی داشته باشیم. این دلیل میتواند وجود منظره یك درخت یا یك چشمانداز زیبا باشد. با قرار دادن یک نظم تكرار شونده به عنوان اساس كار، عدم پیروی از قوانین معنای خاصی خواهد داشت. عدم پیروی از قوانین همچنین باعث جلوگیری از یکنواخت شدن و ایستا شدن الگوهای تکرارشونده میشود. این راهپله نمایانگر قدرت قانونشكنی است. به دقت به این راهپله و فضای پیرامون آن دقت کنید. به طور سنتی، پلهها از تختههای بغلبند در حاشیه خود، پیشانی، و ترکیبی از نرده و حفاظ ساخته میشوند. طراح این راهپله در تمامی این فرضیات سنتی تجدید نظر كرده است، قانونشكنی كرده و این راهپله را تبدیل به یک مجسمه هنری كرده است. راهپله از طبقه بالا آویزان شده است و تا میانهها امتداد یافته است اما این راهپله با پلههایی بتنیای كامل میشود كه به صورت حجمی مجزا بر روی زمین قرار گرفتهاند. پیشانی پلهها باز است و و منظره پشت آن کاملا معلوم است، همچنین تختههای بغلبند چوبی هستند و نقش حفاظ راهپله را نیز بازی میكنند.
۸- آنها احساسات را درگیر میكنند: در حالی كه عناصر دیداری جذاب معماری حس بینایی افراد را به وجد میآورد، اما تجربه ما از معماری كاملا متفاوت است. به ما به عنوان یك معمار آموزش داده میشود تا هنگام طراحی به تمام حسهایمان فكر كنیم. باز شدن در یک خانه به روی یک منظره زیبا همانقدر مهم است كه دور نگه داشتن آن از صداهای ناخواسته یا بوی اقیانوس یا دیده شدن درخت سرو كنار پنجره. معماران به تاثیراتی که مواد و مصالح گوناگون، مانند بتن كه حسی سرد و چوب كه حسی گرم دارد، ایجاد میكنند فكر میكنند. آنها حتی به صدای ریزش باران بر روی یك پشت بام فلزی نیز فكر میكنند.
* برندگان گروه مسکونی تكواحدی *
رتبه اول: خانه آبان، گروه فضا رویداد شهر، محمد عرب. مینا معین الدینی
رتبه دوم: ویلای 122، محمدرضا مرعشی، ساناز خامنه
رتبه سوم: پروژه سرپناه اردوگاه بردسیر ، سولماز صباغ نوین
تقدیر شدگان: ویلای جلال آباد (حجم سبز) احسان محمدی، علی بصیری
ویلای آخر هفته، استودیو معماری کا، محمد خاوریان
* برندگان گروه مسکونی – آپارتمانی *
رتبه اول: خانه مربع، اصفهان، آمنه بختیار
رتبه دوم : ساختمان مسکونی سی، تهران، دفتر معماری بوژگان (حامد بدری احمدی، فاطمه شریعتی)
رتبه سوم : پنج بعلاوه یک- معماران رویداد
* برندگان گروه بازسازی *
رتبه اول: خانه ای میان دو کاج، زاهدان (کامبیز مشتاق گوهری)
رتبه دوم: راه شهر کلات کشتاران، بهزاد ریاضی
رتبه سوم: رستوارن بازار (مصطفی) تهران ، حمیدرضا گذریان
* برندگان گروه عمومی *
رتبه اول: مدرسه ابتدایی گروه 2 موسسه خیریه فرهنگی آموزشی نور مبین، سمنان، تجربه بنیادین معماری (انسیه خمسه، آرش نصری)
رتبه دوم: کوشک نمکی، دریاچه نمک قم، گروه طراحی سایبان سازه کاشان (حمیدرضا مظفری بیگدلی)
رتبه سوم : تالار و رستوران دا، خورستان، دفتر معماری تموز (هومن تهمتن زاده، مرجان بنایی، حسین صلواتی خوش قلب)
تقدیر شدگان:
عرصه میان (معمار منظر مجموعه باملند)، تهران، دفتر معماری زمینه (مریم یوسفی، مرتضی ادیب)
اَبَرپیاده/ توسعه زیرساخت های اجتماعی شهر، تهران، (محمد محمدزاده)
برندگان جایزه ی معمار ایران در سال ۹۸: تمام پروژههای ساختهشده پس از انقلاب در چهار گروه عمومی،بازسازی، مسکونی تک واحدی و مسکونی آپارتمانی در ایران که در دورههای قبل جایزه معمار شرکت نکردهاند، مجاز به شرکت در رقابت سال جاری هستند و در چهار گروه جداگانه مورد ارزیابی قرار میگیرند. پروژههای معماری داخلی، اگر دخل و تصرف در اجزای ثابت فضای آنها صورت گرفته باشد، امکان شرکت در گروه بازسازی را خواهند داشت. اما پروژههای مرمتی مجاز به شرکت در رقابت نیستند.
معیارهای داوری: معیارهای عمومی زیر در داوری تمامی پروژهها مدنظر قرار خواهند گرفت:
* خلاقیت و نوآوری در طراحی و نوآوری در کاربرد مصالح و فناوری ساختمان
* مواجهه خلاقانه با مشکلات خاص پروژه ازجمله: محدودیتهای اقتصادی، شرایط خاص سایت از نظر ابعاد و اندازهها، ضوابط و رویههای قانونی (بهویژه در شهرها)، دشواریهای فنی و…
* دقت و نوآوری در طراحی جزئیات
* توجه به محیط پیرامونی و شرایط اقلیمی، ارزشهای زیستمحیطی و تعهدات اجتماعی
بدیهی است که قضاوت نهایی درمورد هر پروژه نه ازطریق مشخص کردن امتیاز آن در هرکدام از موارد فوق و معدلگیری از امتیازات، که با قضاوت درباره تمامیت آن صورت خواهد گرفت.
داوری جایزه معمار ۹۸ : روش داوری همچون سالهای گذشته شامل چند مرحله حذف و انتخاب برای گزینش پروژههای نیمهنهایی، نهایی و برندگان در هر چهار گروه خواهد بود.
نحوه شرکت در جایزه معمار
۱- در مرحله نخست همه شرکتکنندگان میبایست مدارک خود را پرینتشده در حداکثر ۲۵ صفحه A3 (به جز صفحه شرح پروژه که حداکثر در دو صفحه A4 باید باشد) به صورت سیمی در موعدهای مقرر (شنبه ۲ شهریور برای طرحهای مسکونی، یکشنبه ۳ شهریور برای طرحهای بازسازی، دوشنبه ۴ شهریور برای طرحهای عمومی) تا ساعت ۴ بعدازظهر به آدرس مجله بفرستند.
- روی هیچکدام از پرینتهای A33 نام طراح و دفتر طراحی ذکر نشود. نام پروژه، نام طراح، نشانی، شماره تلفن و دورنگار در صفحه شرح پروژه A4 و روی پاکت نوشته شود.
مدارک لازم عبارتاند از:
الفـ شرح پروژه حداکثر در دو صفحه A4 با حروفی که بهراحتی قابل خواندن باشند شامل موارد زیر:
- تیم طراحی معماری، سازه، تأسیسات و… و همچنین مجریان اصلی پروژه
- مشخصات کارفرما و بهرهبرداران
- کاربری بنا با ذکر جزئیات
- سطوح زیربنا و زمین پروژه
- سال شروع و خاتمه اجرا
- در این مرحله CD لازم نیست.
- محل پروژه با کروکی و نشانی دقیق
- سازه و تاسیسات بنا بهطور کلی
- ایده طراحی
- نوآوریها و مزایای پروژه
طراحان پروژههای بازسازی باید توضیحات اضافی در موارد زیر ارائه دهند:
- کاربری قبلی و فعلی بنا
- وضعیت بنا قبل از بازسازی
- سازه و تاسیسات اولیه بنا
- محدوده مداخلات
- مهمترین ارزشهای بنای موجود
بـ تصاویر و نقشهها برای هر چهار گروه :
- پلان نشاندهنده موقعیت بنا در محیط اطراف
- پلان طبقات اصلی
- مقاطع و نماهای اصلی
- تصاویر نشاندهنده ساختمان در محیط اطراف، داخلی و خارجی ساختمان و جزئیات مهم
- هرگونه تصویر، طرح یا نموداری که درک پروژه را تسهیل کند.
پروژههای بازسازی میبایست تصاویر وضعیت بنا را قبل و بعد از مداخله نشان دهند.
۲- در مرحله نخست هیئت داوران در روزهای ۹ و ۱۰ شهریور مدارک رسیده را بررسی و مواردی را که ازنظر آنها در مرحله نخست حذف میشوند مشخص میکنند. پروژههای باقیمانده به مرحله نیمهنهایی راه مییابند.
۳- همه طراحانی که به مرحله نیمهنهایی راه یافتهاند، میبایست مدارک پروژه خود (شامل: شیتها و CD) را مطابق جدول زمانی: طرحهای مسکونی در روز شنبه ۳۰ شهریور، طرحهای بازسازی در روز یکشنبه ۳۱ شهریور و طرحهای عمومی در روز دوشنبه ۱ مهر، تا ساعت ۴ بعدازظهر به آدرس مجله تحویل دهند.
- همه نقشهها، عکسها و توضیحات میبایست روی فوم (foamboard) به ابعاد ۵۰×۷۰ سانتیمتر (حداکثر ۵ صفحه) و به صورت عمودی چسبانده شوند (حتماً از صفحات چوبی و PVC استفاده نشود).
- روی هیچکدام از شیتها نام طراح و دفتر طراحی ذکر نشود. نام پروژه، نام طراح، نشانی، شماره تلفن و دورنگار روی پاکت نوشته شود.
- CD حاوی متن با فرمت Word، تصاویر و نقشههای ۳۰۰ DPII با فرمت JPEG یا TIF. از این تصاویر برای تهیه فیلم فینالیستها و برندگان استفاده میشود.
- پروژههای متعدد متعلق به یک معمار (مشاور) در پاکتهای جداگانه ارسال شود.
اسامی هیئت داوران: (به ترتیب حروف الفبا)
* کوروش دباغ
* علیرضا شرافتی
* فرامرز شریفی
* الهام گرامی زاده نایینی
* محمد محمدزاده
جوایز جایزه معمار ۹۸ : بنابر اعلام برگزارکننده؛ امسال هیچگونه جوایز نقدی جهت پرداخت به برگزیدگان “جایزه معمار” درنظر گرفته نشده است و تنها به اعطای لوح تقدیر اکتفا خواهد شد !
* تاریخ های مهم * زمان مهلت ارسال آثار: (در مرحله نخست)
طرحهای مسکونی: شنبه ۲ شهریور ۹۸
طرحهای بازسازی: یکشنبه ۳ شهریور ۹۸
طرحهای عمومی: دوشنبه ۴ شهریور ۹۸
- زمان مهلت ارسال آثار: (در مرحله نیمه نهایی)
طرحهای مسکونی: شنبه ۳۰ شهریور ۹۸
طرحهای بازسازی: یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸
طرحهای عمومی: دوشنبه ۱ مهر ۹۸
- اعلام نتایج داوری و اعطای جوایز:
داوری پروژههای مرحله نخست: ۹ و ۱۰ شهریور ۹۸
داوری پروژههای راهیافته به مرحله نیمهنهایی: ۶، ۷ و ۸ مهر ۹۸
مراسم اهداء جوایز برندگان این دوره: ۱۱ مهر ۹۸۸ (طی مراسمی که محل برگزاری آن متعاقباً اعلام خواهد شد.)
(خواهشمند است فراخوان را دقیقاً مطالعه فرمایید. اگر مدارک دیرتر از جوایز جایزه معمار ۹۸ (
بنابر اعلام برگزارکننده؛ امسال هیچگونه جوایز نقدی جهت پرداخت به برگزیدگان “جایزه معمار” در نظر گرفته نشده است و تنها به اعطای لوح تقدیر اکتفا خواهد شد !
تاریخ های مهم: زمان مهلت ارسال آثار: (در مرحله نخست)
طرحهای مسکونی: شنبه ۲ شهریور ۹۸
طرحهای بازسازی: یکشنبه ۳ شهریور ۹۸
طرحهای عمومی: دوشنبه ۴ شهریور ۹۸
- زمان مهلت ارسال آثار: (در مرحله نیمه نهایی)
طرحهای مسکونی: شنبه ۳۰ شهریور ۹۸
طرحهای بازسازی: یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸
طرحهای عمومی: دوشنبه ۱ مهر ۹۸
- اعلام نتایج داوری و اعطای جوایز
داوری پروژههای مرحله نخست: ۹ و ۱۰ شهریور ۹۸
داوری پروژههای راهیافته به مرحله نیمهنهایی: ۶، ۷ و ۸ مهر ۹۸
مراسم اهداء جوایز برندگان این دوره: ۱۱ مهر ۹۸۸ (طی مراسمی که محل برگزاری آن متعاقباً اعلام خواهد شد.).
*** در پایان باید بگوییم فكر كردن به طراحی از یک نقطه نظر تجربی معمولا تواناییهای معماری را نشان میدهد و باعث میشود تا زندگی در یك خانه راحتتر و خوشایند تر شود. معماران و طراحان خوب به نور و سایه، حركت نور خورشید در سراسر روز، محل وزش باد، و محل سروصدای همسایهها فكر میكنند و براساس آنها ایدههای خود را عملی میكنند؛ و اینجاست که تفاوتها در بین معماران آشکار میشود.***